I början av januari i år hade vi en fantastisk möjlighet att ta våra ballonger till Alperna och genomföra ett par hisnande flygningar där. Dolomiterna erbjuder fantastiska vyer och landskap, men samtidigt utgör de en ganska krävande terräng för varmluftsballongflygningar.
Att flyga över olika bergskedjor är inte detsamma
Alperna, tack vare att de täcker ett riktigt stort område, låter oss flyga i princip i vilken riktning som helst, vilket skiljer dem från många andra bergskedjor.
Även om vinden i Alperna blåser i en ogynnsam riktning, kan vi alltid ändra startplatsen för att anpassa oss till den givna vindriktningen och därmed ge oss själva lämpliga potentiella landningsplatser.
Till exempel kan Tatraberget – beläget i södra Polen, endast korsas från söder till norr eller från norr till söder. Detta innebär vanligtvis att man väntar på rätt vind, vilket gör det svårt att hitta gynnsamma förhållanden. Våra kollegor från den polska DreamBalloon-filialen har flera gånger, efter att ha rest över hela Polen, försökt flyga över Tatraberget, men varje gång, trots vackert väder, fanns ingen lämplig vind.
Vyerna och landningen
De mest spektakulära är flygningarna över de högsta och/eller klippigaste delarna av bergen. Vi flög över Dolomiterna. I det området finns ofta väderförhållanden som tillåter piloter att starta mitt i bergen, samtidigt som landningen sker, till exempel, i Italiens varma klimatzon! Till exempel, efter att ha startat inom det mycket kallare bergsområdet, landade vi nära varmare Venedig.
Vid något kortare flygningar kan piloten välja en av de många stora dalarna mellan Alptopparna som landningsplats, till exempel Bellunodalen, som vi också råkade välja som en av våra landningsplatser.
Svårigheter och förberedelser
Oavsett hur länge du planerar att flyga eller avståndet du täcker, måste du ta hänsyn till behovet av att nå en lämplig höjd – över 12 000 fot (ca 3,7 km). Detta innebär vissa utrustningskrav. Till exempel är vi under varje flygning utrustade med ett syreandningssystem (syrgasmask + cylinder).
Ballongen genomgår också olika förberedelser – trycket i cylindrarna ökas med kväve; vi tillhandahåller en tillräcklig mängd gas, som ska räcka för den planerade tiden/avståndet, och lite till. Av denna anledning minskas antalet passagerare i enlighet därmed – för att kunna ta med mer gas och minska vikten på höljet.
Vad är skillnaden mellan en sådan flygning och en (extra)ordinär passagerarflygning i våra vanliga flygregioner i Sverige?
För det första är flygningarna i Alperna planerade att vara minst 4 timmar. Det finns inga mellanlandningar under denna tid, och du flyger över de högsta bergstopparna, så det är mer av ett äventyr för älskare av långa flygningar med starka nerver.
12 000 fot över Alperna i januari, 4 timmar i friska luften – hur hanterar vi sådana temperaturer?
Till skillnad från vad som kan verka som en uppenbar slutsats, förvandlas inte piloter och passagerare till isbitar under flygningen 😊
Till exempel var temperaturen vid starten nere vid marken -5 grader Celsius. Å andra sidan, på en höjd av 4 000 meter där vi tillbringade nästan 4 timmar, var det -20 grader.
Det är dock viktigt att komma ihåg att solen är mycket stark på toppen, vilket uppenbarligen påverkar den upplevda temperaturen. Dessutom, när vi står på marken känner vi vinden, men när vi flyger med dess hastighet och riktning – gör vi inte det.
Av denna anledning, om vi flyger över en topp där människor står, kommer de att vara mycket kallare än oss, eftersom de påverkas av vinden, vilket vi inte känner lika mycket.
Är sådana flygningar farliga?
Flygningar över höga bergskedjor kräver naturligtvis mycket mer förberedelser, piloterfarenhet, men också ödmjukhet. Men om vi är försiktiga och genomför flygningen “enligt konsten”, betraktar vi det ändå som ett relativt säkert äventyr.
Piloter som genomför sådana flygningar måste visa erfarenhet, lämplig kunskap, men också en god mängd självkontroll. Den varierande topografin i bergen kan skapa unika flygförhållanden, även sådana som turbulens.
Turbulens i ett flygplan och i en ballong är två helt olika upplevelser. I bergen kan turbulens uppstå när vi flyger i hög hastighet och en hög bergssektion slutar under oss. I en sådan situation, när vinden avtar betydligt, luften, istället för att fortsätta flyga rakt, “viks”.
När vi är i en ballong under turbulens känner vi vinden från alla håll. Ballongen börjar gunga och kan “svänga” upp till 30 grader åt varje sida. Sedan, när flyghöjden börjar minska, försöker piloten värma luften i höljet med brännarna, även om det först kan verka som om ballongen inte värms upp alls (faktum är att den värms upp mycket långsammare), eftersom den snabbt kyls av de många luftströmmarna inom vilken den befinner sig. Det är i sådana situationer som piloten måste visa självkontroll.
Nedan är en bild som visar hur luften kan bete sig efter slutet av en hög bergskedja:
Nedan finns ett diagram över rotorformationen, även med det farliga landningsområdet specificerat:
Trots detta är detta situationer som piloter är utbildade för att hantera 😊
För att sammanfatta…
Flygningar i Alperna är otroligt vackra – från ovan såg vi Adriatiska havet, Venedig, den kroatiska kusten, Slovenien och en del av Italien. Dessa flygningar hade nästan obegränsad sikt.
Besättningen som följer ballongen har också gott om attraktioner – de följer ballongen inte på motorvägar, som de flesta resenärer från punkt A till punkt B i denna region, utan genom smala bergsstigar, ibland passerande nästan genom topparna.
För er som funderar på något mer spännande flygningar, rekommenderar vi uppriktigt ett ballongäventyr över Alperna.
PROFESSIONELLA PILOTER
FULL PASSAGERARFÖRSÄKRING
CERTIFICERAD BALLONGUTRUSTNING
14 DAGES RETURRÄTT · 2 ÅRS GILTIGHET
Vi på Dreamballoon brinner för att ge dig en oförglömlig och fantastisk upplevelse när du flyger med oss. Ballongflygning är samtidigt både en enkel och en avancerad teknisk prestation. Därför ser vi regelbundet till att vår utrustning uppfyller alla gällande standarder och att våra anställda är kvalificerade och erfarna.
Quick links
DreamBalloon AB
c/o Företagsekonomerna AB
Järnvägsgatan 53
216 16 Limhamn
Org: 559016-7275
Kundservice
Tlf. 046-248900
Mail: info@dreamballoon.se