Varför är luftballonger så stora?
En kubikfot luft väger ca 28 gram, men när den värms upp till runt 38 °C, väger den cirka 7 gram mindre. En kubikfot varm luft kan alltså lyfta ungefär 7 gram – knappt någonting alls. Vill man lyfta 450 kg krävs det ungefär 65 000 kubikfot varm luft. Och det är därför ballongerna är så stora.
Hur styr man en luftballong?
Det är inget som liknar att flyga ett flygplan. Inga roder, inga rattar, ingen autopilot. Men det är heller inte helt slumpartat. Det handlar främst om att kontrollera höjd och temperatur, samt att planera rutten så att det finns lämpliga platser att landa på inom räckhåll.
För att stiga värmer piloten luften i ballongen, vilket gör den lättare (för att varm luft är mindre tät, minns du?). För att sjunka släpper man ut varm luft, vilket får ballongen att kylas ner, bli tyngre – och sjunka.
Ibland, om vinden till exempel avtar, kan piloten använda brännarna för att stiga upp till en högre höjd där vinden är starkare. På olika höjder blåser vinden ofta i olika riktningar och med olika styrka.
Hur säkra är luftballonger?
Luftballonger är faktiskt bland de säkraste transportmedlen.
De är byggda för att hålla: tygerna är eldtåliga, brännarna är avancerade och korgarna är konstruerade för att skydda passagerarna – även vid lite hårdare landningar, som ändå är ovanliga. Piloter genomgår omfattande utbildningar som pågår i flera år innan de får sin licens, så de vet exakt hur de ska hantera ballonger och alla säkerhetsaspekter.
Risken att något går fel är mindre än du tror. En vanlig fråga är: ”Vad händer om en ballong faller?” – men det är inte alls så sannolikt. Själva ballonghöljet fungerar som en fallskärm, vilket gör att en luftballong aldrig faller snabbt – inte ens om man skulle vilja det.
Inför varje flygning hålls dessutom alltid en säkerhetsgenomgång så att alla passagerare vet vad som gäller och hur man till exempel förbereder sig för landningen.
Kan vem som helst flyga en luftballong?
Självklart inte. Man kan inte bara hoppa in i en ballong och förvänta sig att sväva bland molnen. Att bli en certifierad pilot kräver ett stort engagemang. För ett otränat öga kan det verka som något ganska enkelt – men det är det verkligen inte.
För att ens börja fundera på att flyga en luftballong måste man genomgå en omfattande utbildning som täcker allt från vädermönster, brännarsystem, meteorologi till luftfartslagstiftning. Piloter genomgår regelbundna och noggranna medicinska undersökningar, vilka avgör giltigheten på deras licens, som utfärdas av Transportstyrelsen. Dessutom krävs ett visst minimiantal loggade flygtimmar innan man kan få sin licens. Här finns inga genvägar.
Men den goda nyheten? När du väl är utbildad och licensierad är det fullt möjligt för en genomsnittlig person att flyga en luftballong – om du är redo för lite äventyr och mycket ansvar. När du är redo, väntar himlen på dig!
Vad händer om en luftballong spricker?
Lyckligtvis finns det inte något som heter att en luftballong ”spricker”. Luftballonger är tillverkade av ett starkt, hållbart tyg som är tåligt nog att klara både värme och belastning under flygning. Tyget, Nomex, används också i brandmansutrustning tack vare dess eldfasta egenskaper.
Luftballonger är inte som små ballonger vi använder till födelsedagskalas, där materialet tänjs ut på grund av högt inre tryck.
Även om det skulle uppstå en reva i ballonghöljet – och även om den är synligt stor – kan ballongen i regel fortfarande flyga säkert. En viktig roll spelas här av vertikala och horisontella lastband som delar upp höljet i paneler. Dessa extremt hållfasta band hindrar revor från att sprida sig vidare till andra delar av ballongen
Vad händer om en luftballong får slut på gas?
Luftballonger drivs med flytande propan, vilket är lätt att övervaka och lagra i tillräckligt stora mängder för att säkerställa att man inte oväntat får slut. Men det viktigaste är att piloter och markteam alltid ser till att det finns ett betydande överskott av gas, så att vi fortfarande har gott om bränsle kvar när vi landar.
Men teoretiskt, om en ballong skulle börja få bränslebrist, har den en fantastisk förmåga som kallas kontrollerad nedstigning.
En annan säkerhetsåtgärd som piloter vidtar är att noggrant planera landningsplatser innan flygningen, med hänsyn till aktuella väderförhållanden och specialiserade prognoser. På så sätt säkerställer vi att det finns gott om möjliga landningsytor under hela flygningen. Det är också därför en pilot aldrig skulle välja att flyga över en 30 kilometer lång skog eller enorma våtmarker.