Black Friday

Få 2, för priset av 1!

Se mer
Tillbaka till FAQ

Hur går det till när en flygning blir inställd?

Det växlande svenska vädret är en av de faktorer som gör varje ballong flygning till en unik upplevelse. Men vädret är också den faktor i ballongflygning som vi helt enkelt inte kan kontrollera. Detta innebär att piloten ibland avbryter den planerade flygningen eftersom vind- och väderförhållandena inte är lämpliga för säker flygning. Våra piloter har alla stor erfarenhet och det är piloten som bestämmer om vädret på den aktuella dagen är säkert att flyga i.

Våra piloters högsta prioritet är alltid säkerheten. När de ställer in en flygning, antingen i förväg via sms/ e-post, eller i sällsynta fall ute på startplatsen, kommer de för det mesta ge en förklaring varför. Våra piloter fattar beslutet om vädret är lämpligt för flygning utifrån de mest relevanta och uppdaterade tillgängliga väderinformationerna omedelbart innan de meddelar passagerarna via sms och/eller mail.

Av och till kan vädret dock ändra sig efter vad väderutsikten har förutsagt. Det finns olika väderprognoser, och de kan tolkas på olika sätt av olika metrologer. Så precis som alla dem som arbetar professionellt med väder och vind kan detta även hända oss att vi har fel. Här är några av de allmänna orsakerna till att DreamBalloon kan välja att avbryta en flygning:

Vädret var fint och soligt – varför blev min flygning annullerad?

  • Jord vinden eller höjd vinden kan ha varit för stark och har legat utanför de tillåtna gränserna.
  • Det kan också ha funnits en risk för vindbyar som överstiger gränsvärdena.
  • Man kan ha förutsagt regn i flygområdet. Vi får inte flyga i regn, eftersom det innebär dålig sikt och ballongen blir tyngre att flyga.
  • Ballong hylstret kan också skadas om det blir allt för vått.Det kan ha förutsagts åska, eller så kallade Cumuli Nimbus, inom området. Dessa är farliga för ballongen, och vi bör inte flyga inom 50 km från dessa.
  • Om din flygning var en morgonflygning kan det ha varit dålig sikt, eller dimma inom flyg perioden, som försvann igen senare fram emot dagen.
Andra frågor om ballongflygning
Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev. Då får du rabatterbjudanden och kan delta i tävlingar med ballongflygningar som vinster.
Det här felmeddelandet är bara synligt för WordPress-administratörer

Fel: Inget flöde med ID 1 hittades.

Gå till sidan med Instagram Feed-inställningar för att skapa ett flöde.

Kassa
  • DreamBalloon AB
  • Järnvägsgatan 53
  • 216 16 Limhamn
  • 046-248900
Ballongflygbiljett
Välj variant
Totalt
(inkluderar moms )
inkluderad rabatt:
Om din bokningskod inte har använts för att registrera dig för en flygresa kan du returnera din beställning inom 14 dagar från köpet.
Du kan returnera din beställning inom 14 dagar från köpet.
biljett(er)
(inkluderar moms -)